1947–2022 Kombajny samojezdne

  • 1947 Początek

    Projekt pojazdu Model 55 firmy John Deere był prekursorem dzisiejszych kombajnów. Miejsce dla operatora znajduje się na dużej wysokości, umożliwiającej nadzór nad przenośnikiem pochyłym i zespołem żniwnym o szerokości 12 stóp. Silnik znajduje się w pobliżu tylnych kół, za kierowcą. Zbiornik ziarna umieszczono blisko przedniej osi, co zwiększa stabilność. Dodatkowy obciążnik nad przednią osią zapewnia lepszą trakcję, zaś tylne koła są skrętne. Choć był w stanie zebrać 1,6 ha/h, podczas gdy pojazd X-Series kosi 12 ha/h, i tak był on wielkim krokiem w kwestii efektywności prowadzenia zbiorów.

  • 1970 Przyłączanie zespołu żniwnego QuickTach

    Pierwsze zespoły żniwne kombajnów były zintegrowane z przenośnikiem pochyłym, a przezbrajanie mogło potrwać znacznie ponad godzinę. Kombajny jechały na pole z przymocowanym zespołem żniwnym, co w Europie ograniczało ich szerokość do 2,55 m. System Quick Tach wprowadzony w kombajnach 3300-
    7700 oznaczał możliwość ciągnięcia zespołów żniwnych za kombajnem i ich mocowania na polu w ciągu zaledwie kilku minut. Umożliwiło to budowanie szerszych modeli o wyższej wydajności, która w ciągu kolejnych 10 lat miała podwoić wydajność kombajnu.

  • 1982 Zintegrowana kabina serii 1000

    Pierwsze kabiny pojawiły się w latach 60. XX wieku jako opcja. Miały bardzo prostą konstrukcję chroniącą kierowcę przed pyłem, ale nie chroniły przed hałasem, a w gorące dni nie sposób było w nich wytrzymać. Dopiero w roku 1982 kombajny serii 1000 dostały kabinę bardziej podobną to tej w jakiej pracują dzisiejsi operatorzy. Była cichsza i bardziej dopracowana, wyposażona była w klimatyzację, a w ciągu kilku kolejnych lat miała otrzymać szereg systemów elektronicznych.

  • 1996 Prototyp odbiornika StarFire

    W połowie lat 90. XX wieku firma John Deere zaczęła współpracę z Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA w celu opracowania systemu pozycjonowania kombajnu. Wymagał on inwestycji w sieć naziemnych stacji referencyjnych, aby skorygować błędy sygnału satelitarnego wynikające z działania jonosfery oraz innych zjawisk. Ten prototyp, określany kryptonimem ‘green eggs and ham’ doprowadził do wprowadzenia w roku 1998 pierwszego systemu StarFire o dokładności do 30 cm. Najnowszy model, odbiornik StarFire 7000 oferuje precyzyjne naprowadzanie z dokładnością do 2,5 cm

Dbamy o żywność dla całego świata

Opracowanie samojezdnego kombajnu zmieniło sposób żywienia świata. Obecnie kombajny John Deere zbierają ponad połowę całego ziarna na świecie. Historia ich sukcesu, od modelu 55 do Serii X, to historia innowacji technicznych oraz wysokiej jakości obsługi klienta za pośrednictwem sieci profesjonalnych dystrybutorów.

1954 Kombajn do pracy na zboczu

1954 Kombajn do pracy na zboczu

Samopoziomujący model 55H zbudowany na bazie wiedzy fachowej firmy John Deere w zakresie kombajnów do pracy na zboczu, które zapoczątkował model konny 36B w roku 1936. Filmy marketingowe promowały szereg funkcji rozpoznawalnych dla dzisiejszych kierowców: układ kierowniczy ze wspomaganiem ‘umożliwiającym obsługę jednym palcem’, mocne hamulce tarczowe i napęd jazdy o zmiennej prędkości.

1963 Gąsienice

1963 Gąsienice

Pierwsze gąsienice stanowiły rozwinięcie rozwiązań stosowanych w maszynach budowlanych. Ich stalowe płyty wymagały regularnego smarowania, a one same nie pozwalały rozwinąć dużej prędkości na drodze. Tutaj wykorzystano je do zbiorów ryżu we Włoszech. Choć miały już obecnie powszechny, trójkątny profil dzisiejszych gąsienic, dopiero 40 lat później zostały one wyposażone w niezawodne gąsienice gumowe.

1992 Pierwszy kombajn hybrydowy na świecie

1992 Pierwszy kombajn hybrydowy na świecie

Kombajn z CTS ( z tradycyjnym bębnem młócącym ) posiadał duży bęben młócący, zaś dwa rotory zapewniały doskonałą separację. Do roku 1996, gdy wygasł patent firmy John Deere, model ten był jedynym na świecie kombajnem hybrydowym. Wąski, kompaktowy korpus zapewniał wyjątkową wydajność. W dalszym ciągu sprzedaje się go w Azji do zbiorów ryżu.

1999 Wyświetlacz Greenstar 1

1999 Wyświetlacz Greenstar 1

Ze względu na system Parallel Tracking operator musiał bardzo skupić się na utrzymaniu kombajnu na linii środkowej toru jazdy. Dopiero AutoTrack w roku 2002 umożliwił naprowadzanie bez użytku rąk. Wyświetlacz posiadał także oprogramowanie Harvest Monitor oraz Yield Mapping, a wiele z nich nadal znajduje się w użyciu.

2006 Modularne wejścia telematyki

Wczesne floty kombajnów za pomocą flag wskazywały kombajn wymagający rozładunku. Później pojawiły się krótkofalówki i telefony komórkowe. MTG to największa innowacja w zakresie zbiorów w ciągu ostatnich 20 lat, przekazująca dane w czasie rzeczywistym na temat wydajności maszyny i pozycjonowania na potrzeby monitorowania zdalnego. Zmieniła planowanie prac, logistykę zbiorów i wiele innych rzeczy.

2010 500 000. kombajn

2010 500 000. kombajn

Greg Briggs z Cisco, w stanie Illinois przyjął dostawę 500 000 kombajnu firmy John Deere – 9870 STS, w dniu 20 maja 2010. System Single Tine Separator System stanowił najważniejsze odstępstwo od standardowego systemu wytrząsacza i okazał się tak dobry, że w dalszym ciągu używa się go obecnie w kombajnach S-Series – najpopularniejszych kombajnach na świecie.

  • 1947 – Model 55

  • 1964 – 330/430

  • 1964 – 530/630/730

  • 1972 – Seria 900/905

  • 1987 – Seria 1100

  • 1992 – Seria 2000

  • 1998 – Seria CTS

  • 2007 – Seria T

  • 2007 – Seria S

  • 2020 – Seria X