ROZWÓJ FIRMY

Gator, klient, pole

 

 

Na południu Danii temperatura wynosi 33°C. Po kilku tygodniach tropikalnych upałów cała trawa jest wypalona słońcem, przez co wykonawcy nie mają czego kosić. Maszyny stoją bezczynnie, podczas gdy operatorzy siedzą w domu. To trudny moment dla firm, które w takiej sytuacji potrzebują zarówno solidnych rezerw jak i przemyślanych strategii, aby przetrwać. Firma OKNygaard ma jedno i drugie.

Koszenie komercyjne, klient, hala maszyn, kosiarka komercyjna

Peter Porup jest zdecydowanym zwolennikiem planowania strategicznego. Jako jeden z czterech dyrektorów firmy OKNygaard, podejmuje decyzje dotyczące zakupu lub leasingu maszyn do rozległej floty tego dobrze prosperującego wykonawcy. Oprócz usług pielęgnacji trawników i darni firma rozwinęła także dział budowlany, zajmujący się budową kanalizacji i obiektów powierzchniowych, takich jak parkingi. Te dwa aspekty działalności zapewniają firmie stabilność i elastyczność oraz umożliwiają jej adaptację do nowych warunków i rozwój, przy wsparciu wieloletnich kontraktów umożliwiających solidne planowanie finansowe.

Koszenie komercyjne, hala maszyn, Z997R, kosiarka o zerowym promieniu skrętu

Firma OKNygaard posiada jedenaście oddziałów, a w każdym z nich imponujący park maszynowy. Jak jednak podkreśla Peter, liczą się przede wszystkim ludzie. Aby rozwijać firmę taką jak nasza potrzebni są odpowiedni ludzie i struktury. To praca dla całego zespołu — jeden człowiek nic tu nie zdziała. A członków naszej drużyny dobieramy starannie.”

Dzięki przyjaznej, sprawnej obsłudze i przemyślanemu wizerunkowi firma OKNygaard zyskała renomę, która przyciąga zarówno Klientów, jak i nowych pracowników. Jak twierdzi Peter, każdy z 560 pracowników jest także ambasadorem firmy, a przez to i sprzedawcą.

Koszenie komercyjne, hala maszyn, kosiarka o zerowym promieniu skrętu, kompaktowy ciągnik użytkowy, klient, dealer, rozmowa

WSPÓŁPRACA Z NAJLEPSZYMI

Jeśli chodzi o obsługę sprzedażową, to współpraca Petera z dealerem sprzętu do pielęgnacji terenów zielonych stała się kolejnym istotnym czynnikiem sukcesu jego firmy. Z Ole Mathiesenem współpracuje od wielu lat. W 2003 roku Ole dostarczył Peterowi pierwszą maszynę; obecnie firma OKNygaard posiada około 80 maszyn John Deere do pielęgnacji terenów zielonych. Obecna flota obejmuje szeroką gamę maszyn — od kosiarki czołowej 1550 po szeroką kosiarkę rotacyjną 1600, a także różnego rodzaju ciągniki, w tym dziesięć nowiutkich 2036R i maszyny z serii 6. Zgodnie z polityką firmy, wszystkie maszyny są nowe lub prawie nowe.

     

Jedenastu kierowników lokalnych oddziałów firmy wie, z własnego doświadczenia, że koszty posiadania maszyn i kolejne inwestycje w sprzęt John Deere opłacają się ze względu na większą bezawaryjność. Ale nie chodzi o same maszyny. Peter regularnie testuje produkty konkurencji i nie waha się sugerować Olemu, aby postarał się o jeszcze lepsze rozwiązania. I wtedy robi się ciekawie.

Ole Mathiesen zaczynał jako mechanik, potem zajął się sprzedażą i otworzył własny oddział dealerski John Deere, który po dziesięciu latach sprzedał firmie Semler Agro. Jeżeli szukasz kreatywnego rozwiązania w kontekscie pielęgnacji terenów zielonych, Ole jest właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Zaledwie przed 4 tygodniami Peter zadzwonił do niego z informacją, że kierownik regionalny potrzebuje kosiarki rotacyjnej do obsługi nowego kontraktu na pielęgnację boiska piłkarskiego, jednoczesnie podając szczegóły planowanej konfiguracji. Ole uważnie go wysłuchał, po czym zaproponował własne rozwiązanie, lżejsze o 2000 kg. „Podczas prezentacji zarówno kierownik jak i personel naprawdę uważnie słuchali” — wspomina Ole. „Na początku trochę z dystansem, potem z uśmiechem… ostatecznie stwierdzili, że to najlepszy produkt z jakim się spotkali”.

Uważam się bardziej za doradcę przy wyborze maszyn niż sprzedawcę.

OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

Dla Petera i jego firmy kluczem jest posiadanie partnera, który podziela ich umejetność planowania z wyprzedzeniem i nieszablonowego myślenia. Ole Mathiesen i John Deere chętnie wspierają struktury firmy na każdym kroku — chociażby w zakresie serwisu i naprawy posiadanej już floty maszyn John Deere. Tak jak wielu wykonawców, firma OKNygaard samodzielnie zajmuje się codzienną konserwacją i naprawą. Zamiast jednak prowadzić warsztaty serwisowe we wszystkich 11 oddziałach, wykorzystuje własny zespół „szybkiego reagowania” - drużynę w Niebieskich Kombinezonach.

BŁĘKIT I ZIELEŃ

Drużyna w Niebieskich Kombinezonach to wykwalifikowani mechanicy firmy OKNygaard, którzy służą pomocą operatorom w terenie, gdy ostrze lub pas wymaga wymiany. Co sześć lub dwanaście miesięcy przeprowadzają także rutynową konserwację maszyn John Deere będących w posiadaniu firmy. Gdy potrzebują wsparcia, dzwonią pod wyznaczone numery John Deere, aby uzyskać profesjonalną pomoc i od ręki zamówić części.

     

Jako firma usługowa, sami także oczekujemy znakomitej obsługi. Dlatego wybraliśmy John Deere.

PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Koszenie komercyjne, Gator, dealer, klient, ogród

BIZNES Z LUDZKĄ TWARZĄ

Indywidualne podejście to kolejny przykład wyjątkowego znaczenia ludzi i ich kwalifikacji w dzisiejszym świecie biznesu. Gdy firma kwitnie, łatwo jest mówić o jej wartościach i filozofii. Ale w trudniejszych okresach, jak chociażby w roku 2018, podejście firmy do pracowników faktycznie ukazuje swoje prawdziwe oblicze.

Podobnie jak większość wykonawców, firma OKNygaard ma rezerwę siły roboczej do pomocy pracownikom w razie potrzeby, a także „bank czasu” zapełniany przez pracowników w miesiącach dużego ruchu i pożytkowany w spokojniejszych okresach, aby utrzymać dochód na stałym poziomie. Frima poszła jednak znacznie dalej. „Chcemy, aby nasi pracownicy się rozwijali” — wyjaśnia Peter Porup. „Zachęcamy ich zatem, aby zamiast siedzieć w domu podnosili swe kwalifikacje na szkoleniach firmowych, a nawet całkowicie się przekwalifikowali”.

Sam Peter Porup sam nigdy nie lubił siedzieć w domu. Oprócz zamiłowania do golfa, które dzieli z rodziną, Peter jest zapalonym (i bardzo ambitnym) kolarzem górskim, startuje tekże w długodystansowych wyścigach ulicznych z towarzyszami z miejscowego klubu. Jak podkreśla Ole Mathiesen, akurat w tej dziedzinie nie ma okazji spotykać się osobiście ze swoim wieloletnimi Klientami. “Po co pocić się jadąc na rowerze z Danii do Paryża, gdy można pojechać klimatyzowanym autem?”

Koszenie komercyjne, klient na rowerze wyścigowym